eerste vierkante meter / januari 2008

Ibsen
Nog niet of maar pas van de toneelschool, beten Mattias De Meulenaere, Michael Vergauwen en Suzanne Grotenhuis in januari 2008 de spits af met de eerste vierkante meter. Ze stapelden hun grove selectie uit het Ibsenrepertoire tot een palet verdrongen verledens. Drie acteurs speelden drie Ibsens op een vierkante meter.
Deze vierkante meter heeft ondertussen zijn weg gevonden naar de gewone programmering en is vanaf september 2010 te zien in Vlaanderen en Nederland.

vierkante meter / editie najaar 2008

In deze editie presenteerden ex-studenten van de Academie in Gent en het Conservatorium Antwerpen hun werk.

Hoeveel vragen kunnen er op een vierkante meter? Vier twintigers zoeken naar een vorm voor de vragen waar ze mee zitten. Aan de melige antwoorden die Hollywoodverhalen bieden, hebben zij geen boodschap. Ze willen net de vraag intact houden, het gevoel van ik-weet-het-ook-niet. Als er al van hoofdrolspelers sprake is, staan die aan de kant toe te kijken. Taal is hun tool.

Freek Vielen ziet de wereld als een hoop puzzelstukken van verschillende puzzels. Na je ontsteltenis over een onthoofd kinderlijkje bij een gijzelingsactie in Beslan: met je lief aan tafel zitten en kiezen tussen pizza hawaï of met spinazie. Hoe rijm je dat alles in je hoofd? Hoe maak je theater terwijl de wereld kapotgaat?
Daphné Verhelst van het makersduo Wolff noteerde een jaar lang praktische vragen. Boodschappenlijsten werden vragenlijsten. Elke celsplitsing in haar lichaam bracht een onzekerheid in het kwadraat voort. Zou haar kind op de wereld komen met de Belgische of de Vlaamse nationaliteit? Hoe denk je een concept uit terwijl je baby om melk krijst? Statiën is een kruisweg door een wonderlijk-verpletterende wereld van dagelijkse beslommeringen.
Maud Vanhauwaert levert antwoorden - vele antwoorden. Voor elke dag van het jaar is er een gepast citaat. Een paar honderd stemmen geven opheldering. Al blijken vele statements vooral verwarring te zaaien. 365 citaten voor een dagelijkse illusie van houvast.
Leentje Vandenbussche tikte het woord 'alles' in de bibliotheekcatalogus en besefte dat ze nooit alles kon lezen over Alles. 'Alles' valt niet op te sommen, 'Niets' al helemaal niet. Wat is eigenlijk nog het verschil tussen de twee? Ze maakt de inventaris op van alles wat niets en alles kan zijn, in 4965 woorden, in één taal. Een moeizaam afscheid van Beckett. De woorden stokken.

vierkante meter / editie voorjaar 2009

Blauwe Sterren
Rosa Vandervost voelde de noodzaak om haar werk als actrice in het professionele circuit te combineren met een andere passie die een veel tastbaarder maatschappelijk nut heeft. Ze nodigde Wouter Verbeken uit om letterlijk 'theater met een beperking' te maken. Hun vierkante meter was een samenwerking met Het Krauwelenhof, een school voor 'anders begaafden' om de hoek van de repetitieruimte van De Tijd. De jongeren van het centrum Krauwelenhof palmden even het huis in en kregen voor de rol die ze uitkozen een medewerker van De Tijd aan hun zij: van 'de kassa doen' over 'spelen' tot 'aan de lichtknoppen zitten'. De voorstelling ging vooral om hoe deze 'anders begaafden' zichzelf zien en gezien willen worden. In hun taal.

"Omdat de geschiedenis te traag was"
In 1997 peilde Hilde Wils in haar voorstelling Abcessen (De Parade) naar de motieven van Ulrike Meinhof om zich bij de Rote Armee Fraktion aan te sluiten. Hoe kwam een gerenommeerde journaliste en universiteitsdocente er plots toe om ondergronds te gaan en geweld te gebruiken in naam van een ideaal? Op welk moment zijn woorden niet meer genoeg en vindt men dat ze in daden moeten worden omgezet? Een goede tien jaar later stelde Hilde Wils zich samen met Barbara Vanwelden dezelfde vraag aan de hand van een tekst van Loredana Bianconni. De Italiaanse schrijfster en documentairemaakster laat twee leden van de Rode Brigades terugblikken op de motieven voor hun toenmalige radicale keuze.

N'ayez pas peur il fait chaud dans mon coeur
"Een verhaal is voor mij in de eerste plaats niet een verbeeldingswereld, maar gewoon een vorm - waarin bepaalde woorden tot bepaalde zinnen aan elkaar worden geregen, die op een bepaalde manier achter elkaar staan en die dan een vorm maken", dixit wijlen J.M.H. Berckmans. Jurgen Delnaet was al lang gefascineerd door Berckmans' duistere verhalen vol vrolijke klanken. Hij wijdde een vierkante meter aan een van Berckmans' waanzinnige verhalenbundels, Ontbijt in het vilbeluik (1997) en zijn figuren, van god los. Delnaet brengt licht in Berckmans' Grauwzone met Dario Fo en zijn satire De rebellen van Bologna (1982) in de muzikale vertaling van Filip Vanluchene. Op een heel andere manier volks, maar allemaal kwaad en poëtisch.
Vanuit de hoop van de ene en de wanhoop van de andere liet Jurgen Delnaet de existentiële stront van hun verhalen fabuleus klinken.

vierkante meter / editie najaar 2009

Losse draadjes
Een geremde psychiater, een mislukte schrijver en hun respectievelijke echtelieden. Bij iedereen hangen na al die jaren wat draadjes los. Vooral bij twee van hen: hij worstelt met zijn testosteron, zij met haar identiteit. Zij denkt met hem opnieuw te beginnen, hij denkt er anders over en brengt een vijfde in het spel. Wie er niet depressief van wordt, is een idioot. In de la ligt alvast een pistool. Maar laten we er vooral geen drama van maken - alle begin is moeilijk. Met Mattias De Meulenaere, Suzanne Grotenhuis, Brechtje Kat, Naomi Velissariou, Michael Vergauwen